Yaratıcı Yıkıma Eleştirel Bir Bakış: Ahlaki Bireycilik Yaklaşımı

Author :  

Year-Number: 2019-5
Language : null
Konu : iktisat
Number of pages: 791-807
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Girişimcilerin ekonomik dinamizmi ayakta tutması, ülke üretiminde ve gelirinde çok önemli katkı sağlaması bir yana gerçekte bunu hangi yolla ve amaçla yaptığı büyük önem taşımaktadır. İslam ekonomisinde girişimciliğin; toplumun genel refahıyla uyumlu bir biçimde gerçekleştirilmesi gerektiği, bunun da bireyin kendi çıkarına göre hareket etmesi yalnız başka bireyin veya üreticinin malına veya canına zarar vermemesi doğrultusunda özgür olduğu belirtilmektedir. Bunun gerçekleştirilmesi için hazırlanan zekât, vergi vs. gibi sistemlere uyulması gerekliliği ortaya çıkmakta ancak bunun dışında bireyin kendi menfaatine göre hareket etmesinde bir kısıtlama bulunmamaktadır. Neo klasik iktisatta ise bireyin üretim hayatında rasyonel çıkarı doğrultusunda hareket ettiği ve üretici olarak yer aldığı piyasada kar maksimizasyonunu ve maliyet minimizasyonunu sağlamaya çalıştığı bilinmektedir. Neo klasik teoride, her bireyin kendi faydasına göre hareket ederek ekonominin tam istihdama erişeceği vurgulanmakla beraber Avusturya okulunda ve bu okulun iktisatçılarından Schumpeter ise ekonomik canlılık ve gelişimi, girişimcilerin yaratıcı bir yıkım yaratarak oluşturduğu yenilikte görmektedir. Günümüz kapitalizmi, ardından bir yıkım bırakarak oluşturdukları dinamik ve devingen sistem, üretim yenilikleri ve tüketimlerinde kendini göstermektedir. Bu çalışma temelde iki ayrı başlık içinde incelenebilmektedir: İslam iktisadında girişimciliğin yeri ve klasik iktisatta girişimciliğin yeri. Fakat bu çalışmada Neo klasik iktisatta yer alan Avusturya okulunun aykırı çocuğu olarak bilinen önemli iktisatçılarından Joseph Schumpeter’ in yaratıcı yıkım yaratan girişimcilerin sağladığı yenilik bağlamında açıklamaya çalışılmakta ve bu açıklama İslam ekonomisindeki girişimciliğin nasıl yer aldığıyla karşılaştırılmaktadır.

Keywords

Abstract

In addition to the fact that entrepreneurs maintain economic dynamism and contribute to the production and income of the country, it is of great importance in which way and for what purpose. Entrepreneurship in Islamic economy; it is stated that it should be carried out in harmony with the general welfare of the society, and that it is free to act in accordance with the individual's own interests and not to harm the property or the life of another individual or producer. Zakat, tax, etc. prepared for this to be realized. However, there is no restriction for the individual to act according to his / her own interests. In Neo classical economics, it is known that the individual acts in line with the rational interest in production life and tries to ensure profit maximization and cost minimization in the market where he is a producer. In Neo classical theory, it is emphasized that the economy will reach full employment by acting on the basis of each individual benefit, while Schumpeter, one of the economists of this school and the economist of this school, sees the economic vitality and development in the innovation created by the entrepreneurs creating a creative destruction. The dynamic and dynamic system created by leaving today's capitalism and then a destruction is manifested in production innovations and consumption. This study can be examined in two main chapters: the place of entrepreneurship in Islamic economics and the place of entrepreneurship in classical economics. However, in this study, it is tried to explain Joseph Schumpeter, one of the important economists known as the outgoing child of the Austrian school in Neo classical economics, in the context of the innovation provided by the entrepreneurs who created creative destruction and this explanation is compared with how the entrepreneurship in the Islamic economy takes place.

Keywords


  • Brouwer, M. T. (2002). Weber, Schumpeter and Knight on Entrepreneurship and Economic Development. JEvol Econ, 83-105.

  • Dolanay S.S. (2009). Schumpeter Sisteminde Yenilikler, Ekonomik Gelişme ve Devresel Hareketler. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 1(2): 171-188.

  • Dolgun U. (2006). Schumpeter’e Göre Ekonomik Gelişmede Girişimcinin Dinamik Rolü. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 145-148.

  • Ebner, A. (2005). Entrepreneurship and Economic Development from Classical Political Economy to Economic Sociology. Journal of Economic Studies, 3, 256-273.

  • Er P. H. (2012). “Girişimcilik ve Yenilikçilik Kavramlarının İktisadi Düşüncedeki Yeri: Joseph A. Schumpeter”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya.

  • Er, Mehmet. (2008). Corruption from the Islamic Perspective: Some Recommendations for the MENA Region. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 1: 31–51

  • Eren İ. (2013). İslam’ın Ekonomik Yapısında İnsan Modeli: Homo Economıcus ile Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1): 367-384.

  • Formaini, R. L. (2001). The Engine of Capitalist Process: Entrepreneurs in Economic Theory. Economic and Financial Policy Review, 2-11.

  • Hannafey, F. T. (2003). Entrepreneurship and Ethics: A Literature Review, Journal of Business Ethics, 46: 99-110.

  • Hebert, R. F. & Link, A. N. (2006). The Entrepreneur as Innovator, Journal of Technology Transfer. Springer Science.

  • Heilbroner Robert. L. (2003). İktisat Düşünürleri: Büyük İktisat Düşünürlerinin Yaşamları ve Fikirleri, 3. Baskı, Dost Yayınları.

  • Graafland, J.; Mazereeuw, C. & Yahia, A. (2006). “Islam & Socially Responsible Business Conduct: An Empirical Study of Dutch Entrepreneurs”. Business Ethics: A European Review, 15, 390-406.

  • İçke Mehmet A. (Nisan 2014). Schumpeter ve Yeniliklerin Finansmanı. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 17-38

  • Kayed, R. N., & Hassan M. K. (2011). The Global Financial Crisis and Islamic Finance. International Business Review, 53, 551-564

  • Kızılkaya E. İ. (2004a). Joseph A. Schumpeter’in Korporatist Görüşleri Bağlamında Girişimci. Sivil Toplum ve Kapitalizm, Sivil Toplum Düşünce Ve Araştırma Dergisi, 2(6-7): 145-155

  • Kızılkaya E. (2004b). Frıedrıch Nietzsche’nin Joseph A.Schumpeter’ in iktisat Düşüncesi Üzerindeki Etkisine Dair Bir Not. Doğuşu Üniversitesi Dergisi, 5 (2): 197-212

  • Kızılkaya E. (2005). Joseph A. Schumpeter’in Girişimcilik Fikrine Dair Bir Not. Akdeniz İ. İ. B.F. Dergisi 1(10): 26-45

  • Kızılkaya E. (2003), Bir Büyük İktisatçının Metafizik Değer Yargılarına Bakışı: Joseph A. Schumpeter’in Vizyon Kavramı. Uludağ Üniversitesi İ. İ. B. F Dergisi, 22(1): 1-27.

  • Küçükkalay A. M. (2010). İktisadi Düşünce Tarihi, 5. Baskı Beta Yayıncılık.

  • McCraw TK. (2007). Prophet of Innovation: Joseph Schumpeter and Creative Destruction, Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.

  • Mevdudi E.A. (2007). İslam Ekonomisinin Temel İlkeleri, 2. Baskı, Çıra Yayınları.

  • Orhan A. (2018). “Fayda-Değer Merkezli Homoeconomıcus’tan Bilişsel Gelişim ve Ahlakın Temsilcisi Homoıslamıcus’a Uluslararası İslam Ekonomisi” , Finans ve Etik Kongresi, Tam Metin Bildiriler Kitabı, 7-8 Nisan, 2018 / İstanbul | Türkiye: 62-67. Oukil M-S. (2013). Entrepreneurship and Entrepreneurs in an Islamic Context, Journal of Islamic and Human Advanced Research. 3[3], 1-15.

  • Özkul G. (2007). Kapitalist Sistemin Sürükleyici Aktörleri: Ekonomik Teoride Girişimciler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 12(3): 343-366

  • Schumpeter, Joseph A. (1961). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Oxford University Press, New York.

  • Solo C. (1951). Innovatıon in the Capıtalıst Process: A Crıtıque of the Schumpeterıan Theory. The Quarterly Journal of Economics, 65(3): 417-428.

  • Winata, S. (2008). The Economic Determinants of Entrepreneurial Activity: Evidence from a Bayesian Approach, Massey University.

  • Vargas-Hernandez, J. G.; Noruzi, M. R. & Sariolghalam, N. (2010). “An Exploration of the Affects of Islamic Culture on Entrepreneurial Behaviors İn Muslim Countries”, Asian Social Science, 6, 120-127.

  • Yılmaz A. & Araman S. (2018). Konjonktür ve Kriz Teorileri: Marx, Keynes Ve Schumpeter. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 45-67.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics